“Det blir bru!” sier veivesenet

Vi viste Statens vegvesen og deres entreprenør Veidekke en video, et forslag til hvordan overgangen for Universitetsgata kan løses med bommer og porter. Illustrasjon: Mad arkitekter.

 

“Det blir bru!” sier veivesenet

Dato: 8. november 2023

Vi begynner å frykte at det er kjørt. Dagens møte med Statens vegvesen og Veidekke Entreprenør var klar: De vil ikke ha våre løsningsforslag.

Det var i oktober 2021 at vi først oppdaget planene veivesenet hadde for en gang- og sykkelbru, over riggområdet de planla å ha i Pilestredet. Den skulle gå fra St. Olavs plass og ende opp omtrent utenfor Tronsmo. Vi engasjerte raskt Rambøll til å hjelpe oss, og kontaktet Bymiljøetaten første gang for nøyaktig to år siden. I januar og februar 2022 presenterte vi vårt alternativ første gang, for både daværende byråd for byutvikling, Hanna Marcussen, og for Statens vegvesen. Byråden var entusiastisk for vår løsning. Veivesenet var svært avmålt.

Sommeren 2022 foreslo vi å prøvestenge det ene kjørefeltet i Pilestredet i en periode, for å teste og evaluere effektene av dette. Høsten 2022 ble det vedtatt gjennom Statsbudsjettet å gå i gang med tunnelprosjektet, og siden har vi vært “på” for å få til en best mulig løsning for nabolaget. Vi ønsket dialog. Vi ønsket samarbeid. Vi ønsket å bidra til et best mulig prosjekt.

I dag hadde vi et siste møte, dessverre med et nedslående resultat. Veivesenet og Veidekke Entreprenør avviser kategorisk vår løsning for overgang på gateplan, slik vi har foreslått. Det blir brakkerigg og til tider mye transport i området. De vil ha gangbru. Syklister skal ledes ned St. Olavs gate. Der vil også 37-bussen komme, begge veier. Veivesenet foreslår å lage rundkjøring der.

Omtrent slik vil den se ut, gangbrua Statens vegvesen vil ha over riggområdet i Pilestredet. Trekanten i bakgrunn. Senest juni neste år blir Ring 1 stengt. Illustrasjon. Mad arkitekter

Slik kan er det ikke usannsynlig at den vil se ut, fra sørsiden av Pilestredet. Illustrasjon: Mad arkitekter.

Slik ser gangbruen ut, slik den ble presentert i media i forkant av folkemøtet 1. november.

Broa vil stikke ut noen meter, og lage en hindring for passasjen langs Pilestredet. Illustrasjon: Mad arkitekter.

Slik vil det se ut med broa, foran Rebel og nedover mot Fuglen, slik veivesenet foreslår. Illustrasjon: Mad arkitekter.

Tullin er et område i utvikling, et område som blomstrer. Tullin er et område der mennesker går og sykler, i respekt for de over 17 000 kjøretøyene som daglig passerer i Pilestredet. Alle stopper ved overgangen, og det har ikke vært noen ulykker her på lang tid. Vi mener fortsatt at byliv skapes på bakkeplan, mellom husene.

Vi mener fortsatt at bylivet burde vært prioritert, og beklager på det sterkeste - overfor alle våre medlemmer og andre i området - at det norske stat ikke verdsetter dette bylivet.

Vi gir oss ikke.

 
Forrige
Forrige

Vi har løsning for Universitetsgata

Neste
Neste

The Conduit åpner i Oslo