Åpen invitasjon til Statens vegvesen

Vi ønsker et innovasjonsprosjekter, mellom Statens vegvesen, Oslo kommune og Tullinsamarbeidet. Da kan vi kanskje realisere dette? Illustrasjon: AART architects

 

Åpen invitasjon til Statens vegvesen

Dato: 21. mars 2023

Tullinsamarbeidet har i dag, 21. mars 2023, hatt sitt årsmøte. Deretter handlet diskusjonen om Ring 1, og i dag har vi sendt følgende brev til Statens vegvesen:

Tullinsamarbeidet representerer nå nærmere 40 ulike næringslivs- og kulturaktører i Oslos nyeste og mest pulserende byområde: Tullin. Vi har etablert god dialog med utbyggingsdivisjonen i vegvesenet, representert med prosjektet for Ring 1-arbeidene. Men, våre kontaktpersoner bekrefter også at prosjektet ikke har i oppdrag å ta hensyn til byliv og næringsliv.

Våre beregninger tilsier at prosjektet bestilt av Samferdselsdepartementet vil kunne føre til et omsetningstap bare for serveringsbedriftene på opp mot NOK 900 millioner i kontraktsperioden.

I tillegg til serveringsbedriftene og konsekvensene for arbeidsplasser er det en rekke andre negative konsekvenser utover dette. Dette er på områdets attraktivitet, på verdifall på eiendommene, leietakerutfordringer, m.m. De negative konsekvensene kan bli enorme, og kommer i tillegg til de antatt høye kostnadene knyttet til selve byggeprosjektet.

Av den grunn ønsker vi nå å invitere Statens vegvesen og Oslo kommune, med oss i Tullinsamarbeidet, i å etablere et innovasjonsprosjekt: Målsettingen med prosjektet er at Ring 1-prosjektet gjennom nytenkning og samarbeid skal bli et forbildeprosjekt for større infrastrukturinngrep i byene.

Som delmål i dette ligger det blant annet at vi skal finne kloke måter å finne besparelser på. Vi skal kunne se på kloke måter å opprettholde byliv og ferdsel på gateplan, for å sikre trafikkflyten mellom stedene der. Vi skal finne måter og verktøy, som i samarbeid mellom stat, kommune og lokalt kultur- og næringsliv skal bidra til at området blir en attraksjon heller enn en hindring og sperre som tar knekken på Tullin og den positive utviklingen Tullin er midt inne i nå.

Det krever nytenkning. Det krever samarbeid. Det er bærekraft i praksis vi ber om.

28. februar gjennomførte vi et frokostmøte på Rebel, på Tullin, med vegvesenets representanter til stede. Noen dager i forkant uttalte vegvesenet i Aftenposten at det kunne stilles krav til for eksempel overgang for fotgjengere i plan. Under frokostmøtet ble dette avvist som et alternativ.

Det viktigste og mest avgjørende kravet vi i Tullinsamarbeidet har stilt - og fortsatt stiller - er at vi må sikre at bylivet på bakkeplan skal sikres og støttes opp om.

Vi kan derfor ikke forstå at ikke Statens vegvesen – gitt at de har med våre innspill og ideer inn i dialogen med entreprenørene – ikke også kan stille samme krav videre.

Statens vegvesen er selv byggherre for dette prosjektet, har vi forstått, med en samarbeidsavtale med Statsbygg. Vi vet ikke hvor mye prosjektet med senkingen av Hammersborg-tunnelen vil koste, annet enn at sannsynligheten er meget stor for at det blir langt høyere enn de anslagene som hittil har blitt gitt. Vår påstand er at det bør kunne være store besparelser å oppnå gjennom å etablere økt samspill om brakkerigger, parkeringsplasser, osv. med et nabolag. Det som er vårt avgjørende poeng i dette er at dette må være en målsetting å jobbe med å bevare et nabolag, ikke å ødelegge det.

Vi oppfordrer også til å bruke kunst og kultur aktivt i et slikt prosjekt.

Fra «Byens Spejl», fra Danmark, der kunst ble benyttet aktivt for å skape en attraksjon.

Byggeprosjektet starter opp i 2024, samme år som Oslo feirer 100 år siden Stortinget vedtok at Norges hovedstad skulle få tilbake sitt opprinnelige navn; Oslo. Det planlegges for mye storstilt feiring av byen dette året, og det satses på ulike kulturtiltak opp mot dette.  

Oslo kommune har samtidig vedtatt å etablere et innovasjonsdistrikt for Oslo sentrum, Punkt Oslo, som har som målsetting at Oslo sentrum skal kunne være en testarena for nye ideer og nye prosjekter – for økt samspill mellom det offentlige og private næringsliv. Vi har allerede tillatt oss å foreslå et samspillsprosjekt som det vi tar til orde for her burde være et slikt Punkt Oslo-prosjekt.

Det planlagte riggområdet vil skjære gjennom én av de viktige ferdselsårene for gange og sykkel i Oslo, Universitetsgata. Allerede i fjor startet vi på arbeidet med å aktivisere Universitetsgata, og har etablert et veldig godt samarbeid med Oslo kommune Bymiljøetaten (Byforvaltning og Bilfritt Byliv), og har også startet en videreføring av dette samarbeidet nå i 2023.

Skisse av hvordan Universitsgata kan aktiviseres ytterligere. Illustrasjon AART architects.

Vi har nå også startet med en ytterligere kartlegging av arbeidsplasser, bedrifter, omsetning, verdiskapning, gange/trafikk, sykkel/trafikk, osv. på Tullin. Vi bruker mye stordata i våre analyser, og vil også montere sensorer ved krysset Universitetsgata og Pilestredet allerede nå våren 2023, slik at vi kan måle og evaluere utviklingen når riggprosjektet starter. Dette vil være verdifulle data å ha for å kunne evaluere hvordan Ring 1-prosjektet påvirker bylivet i denne perioden.

Ved å legge til rette for aktivitet, lek og elementer som gjør området attraktivt – på tross av de ulemper det er for området – ser vi store muligheter. Illustrasjon: AART architects

På skissen over har vi illustrert hvordan vi håper det kan legges til rette for at overgangen for Universitetsgata over Pilestredet holdes på bakkeplan. Vi mener fortsatt at dette kan og bør være fullt mulig. Vi har fått vite at det estimeres at det skal tas ut 130 000 tonn steinmasser (50 000 kubikk) fra tunnelprosjektet. Omregnet per lastebil har vi beregnet at det da vil være behov for å kjøre 2 200 lastebiler ut. Dersom dette gjøres jevnt over ett år betyr det 6 lastebiler per dag. Vi har fått bekreftet at hovedtyngden av steinmassene skal fraktes ut fra den andre siden av tunnelen. Hvor mye vet vi ikke, og hvor intensivt det vil være for lastebiler ut fra dette området vet vi heller ikke. Men, vi vet med sikkerhet at lastebiltransporten ut av riggområdet vil være betydelig mindre enn de 17 000 bussene og bilene som til daglig kjører gjennom her i dag.

Når vi innledningsvis viser til de nærmere 700 millionene i tapt omsetning for serveringsstedene, så er det en analyse vi har foretatt om omsetningstap som følge av vegger/stengning og de signalene vi har blitt gitt hittil – enten om en gang- og sykkelbro, et trappetårn, eller at hele området blir avstengt og at gående og syklende må gå rundt hele området for å komme seg fra/til Oslo sentrum.  

Vi har i over ett år oppfordret til og ønsket samarbeid om dette svært inngripende prosjektet. Vi har nå også startet å mobilisere svært mange av våre medlemmer, som vi vil fortsette å gjøre.

Blant disse medlemmene – som alle ønsker sterkt å bidra inn i prosjektet – finnes arkitekter, mobilitetsrådgivere, konsulenter, advokater, markedsførere, eiendomsutviklere, prosjektledere, osv. Vi har nærmere 80% av alle gårdeierne i området som medlemmer, i tillegg til svært mange av kompetansemiljøene. Dette er engasjerte medlemmer, som tilbyr seg å bidra.

Derfor vil vi med dette brevet oppfordre og invitere Statens vegvesen til å se mulighetene som ligger i et slikt samarbeid. Vi er opptatt av både sosial, klimamessig og økonomisk bærekraft. Det håper og tror vi også Statens vegvesen er. Vi vil derfor vise til FNs Bærekraftsmål 17-17, og håper dere tar denne invitasjonen på alvor.

Det vil være viktig at dere ikke venter for lenge med å svare oss på dette. Kontrakt med entreprenør skal signeres rundt 9. mai. 15. mai er Oslos offisielle festdag. Tenk om vi sammen kunne gitt hele Norge beskjed om at det ved det store byjubileet i 2024 vil Tullin gjøres som en eneste stor feiring av samarbeid?

Vi gleder oss til å høre fra dere, og imøteser et snarlig og positivt svar.

Med vennlig hilsen,
Øystein Aurlien, daglig leder i Tullinsamarbeiet

Brevet er stilet til Statens vegvesen, ved direktører for h.h.v. Transport Øst og Samfunnsutvikling og klima. Ytterligere på kopi av brevet er Vegdirektøren, flere direktører i Statens vegvesen, Samferdselsministeren, Oslo Metropolitan Area, Norsk Eiendom, Oslo Business Region, Byrådslederens kontor, Oslo kommune Bymiljøetaten, m.fl.

 
Forrige
Forrige

Folkemøte om kaoset på Tullin

Neste
Neste

Rapport fra frokostmøtet om Ring 1 28. februar